El Museu Darder conserva un fons prou important en nombre de fòssils, molts d’ells procedents de la comarca del Pla de l’Estany. Malauradament, la gran majoria tenen molt poca documentació sobre la data de recol·lecció, el lloc i sovint la persona que ho va donar al museu. No són peces molt espectaculars ni extraordinàries, però sí que moltes d’elles són representatives del registre fòssil que es pot trobar a la nostra comarca. Actualment, les restes paleontològiques procedents d’excavacions ingressen directament al Museu Arqueològic de Banyoles, on també es van traslladar els ossos de grans mamífers que s’havien trobat a principis de la dècada de 1960 a Cornellà de Terri, i que durant anys van estar a la primera sala del Museu Darder. Aquí, en canvi, es conserven bàsicament invertebrats, dels quals n’hem triat un exemplar que es pot contemplar a l’exposició permanent, a l’Espai Darder.
Es tracta d’un motlle de bivalve fòssil encara dins la seva matriu, d’una longitud màxima de 25 cm, prou gran i pesant. Hauria ingressat al Museu Darder abans de 1990, però es desconeix el seu origen. És interessant perquè és veu de forma molt clara el bivalve o petxina. Els motlles de mol•luscs fòssils no són en realitat la closca de l’animal, sinó el que queda al voltant d’aquesta quan ha desaparegut. En aquest cas, és un motlle intern, format per sediment o cristalls que s’han format a la part de dins de la closca. Amb la fossilització, s’ha desintegrat aquesta, habitualment calcària, deixant un espai buit en la zona que ocupava, amb la qual cosa ens queda el dibuix de la part interna de la petxina. En la foto es pot veure clarament aquest interior, així com les zones que l’envolten i les dues valves que formaven l’individu.
D’altra banda, anomenem matriu a l’entorn de roca que envolta el fòssil, en aquest cas la part més clara, i que es podria intentar anar traient per deixar al descobert el motlle de bivalve complet, com és el cas d’altres exemplars del fons del Museu Darder.

Georgina Gratacós i Teixidor
Conservadora del Museu Darder. Espai d’Interpretació de l’Estany