En un article de la seva revista “El Naturalista”, l’any 1890, Francesc Darder explicava satisfet la incorporació al catàleg del seu comerç d’història natural d’un seguit de models de sistemes nerviosos típics dels animals. Aquests havien estat presentats per la casa Deyrolle a l’Exposició Universal de París com a novetat per a l’ensenyament. Un aspecte valorat per Darder era que aquests models presentaven una silueta representant l’exterior de l’animal que facilitava la comprensió de les diferents parts dels nervis per part dels escolars. En la mateixa publicació es mostraven els dibuixos de catorze models diferents, la majoria corresponents a invertebrats.
El 1910, Darder mostra aquests models a l’ Exposició de Piscicultura i Pesca que es fa a Banyoles, i el 1916 tornen en crear-se el Museu Darder. Tot i que algun d’ells s’ha perdut, la majoria encara es troben al Museu, estant tres d’ells exposats. Enguany se n’estan restaurant dos, i properament es farà amb un tercer.
El que hem triat per il·lustrar aquest article ha estat el primer en ser restaurat, un model de sistema nerviós de granota. La silueta, originalment negra, en algun moment es va repintar de verd. Pel que fa als elements del sistema nerviós, estarien fets amb cera policromada i feixos de filferro recoberts també de cera policromada. La restauració va consistir en una neteja general de la peça, que havia acumulat sobretot pols en portar molts anys exposada fora de vitrina, i intentar recuperar la col·locació dels diferents “nervis” lligant-los amb fil de cuca. Alhora, es va recuperar el color negre original del suport de fusta que, com tants d’altres de peces del Museu Darder, havia estat repintat gris clar.

Conservadora del Museu Darder. Espai d’Interpretació de l’Estany
e-mail: museudarder@ajbanyoles.org