4 d’octubre, Dia Mundial dels Ocells

A vegades hi ha peces de museu que són més interessants per les dades que ens aporten que per la peça en ella mateixa. Aquest seria el cas d’aquest humil tord que, fa un munt d’anys, va aparèixer per la nostra comarca i va ser dissecat per Josep Cruells (1903-1972), segons consta en la placa del seu suport, típtic d’aquest taxidermista col•laborador del Museu Darder des de la dècada de 1930. Sabem que el tord va ser una donació, però no tenim cap documentació sobre qui la va fer ni quan o com va arribar aquest exemplar al Museu. La placa de Josep Cruells, més la base de guix amb una branqueta on reposa l’exemplar naturalitzant ja ens acoten una mica l’època, posterior a 1916 (data de creació del Museu) i anterior a 1972 (any en què va morir el Sr. Cruells). Però aquesta no és l’única informació, ni tan sols la més interessant. El tord havia estat anellat, i porta una anella on posa Vogelwarte Rossiten Germania F17523. Aquestes dades corresponen a estacions d’anellament alemanyes que estaven en funcionament als voltants de les dècades de 1920-1940, la qual cosa ens indica que el tord havia estat anellat en una d’aquestes estacions, i podia haver estat capturat dins aquest període temporal.
Els tords són ocells migradors que en la nostra zona poden ser sedentaris, i per tant viure-hi tot l’any. Els que migren crien al Nord d’Europa i en l’època hivernal baixen fins al sud d’Espanya, Nord d’Àfrica i Nord del Pròxim Orient.
Aquest individu hauria estat anellat en l’època de cria a la zona d’Alemanya i va ser capturat en el seu pas per Catalunya, quan es dirigia al lloc d’hivernada. Tot i que no sabem com va arribar al Museu Darder, podem pensar que va ser caçat i portat aquí per ser diferent dels altres en portar l’anella. Josep Cruells el va dissecar i posar en la seva base actual, deixant un espai per un possible segon tord, actuació que es va fer molt posteriorment, en disposar-ne d’un altre, aquest sense anella, a la dècada de 1990.

Georgina Gratacós i Teixidor
Conservadora del Museu Darder. Espai d’Interpretació de l’Estany