Durant 2022, tothom que ha estat passejant per l’Estany de Banyoles es pot haver fixat en la presència d’un ànec ben diferent del més habitual ànec coll-verd. Més menut, amb un preciós mosaic de colors i un aspecte en general molt peculiar. Les femelles, d’un marró grisós ben discret també es veuen ben diferents de les d’ànec collverd, de les que també es poden distingir fàcilment pel cercle blanc a l’entorn dels ulls. Es tracta de l’ànec mandarí, una espècie originària de la Xina i el Japó, però introduïda a Anglaterra a mitjans del s. XVIII. Per la seva bellesa i costums tranquils, va ser habitual criar-lo en zoològics, parcs i jardins, públics o privats. Era el que fa anys es considerava “espècie ornamental”.
L’ànec mandarí és molt sedentari i viu en parelles que es mantenen juntes tota la vida, de manera que xinesos i japonesos el consideren símbol de fidelitat conjugal. Sol estar més a la vora de l’aigua que a dins, tot i que s’alimenta de vegetació submergida. La femella fa el niu en forats dels arbres, fins a 10 metres d’alçada, fet que pot haver ajudat a la seva supervivència, lluny dels depredadors, a l’entorn de l’Estany.

Al riu Fluvià, al seu pas per la nostra comarca, hi havia grups hivernants des de 2013, a vegades fins amb 15 exemplars.
A l’Estany de Banyoles, en principi sense cap relació amb els exemplars del Fluvià, s’hi havia identificat un mascle de forma força regular de 2011 a 2017. A partir de 2016 es va observar també una femella. A la tardor de 2019 se’n veuen quatre exemplars, i el 2020 es veuen per primera vegada 8 pollets, a La Draga. A finals de 2022 ja s’han comptat 30 ocells hivernants.
Actualment és fàcil veure’ls a diferents zones de l’Estany, de la Caseta de Fusta en època de bany, passejant entre les tovalloles, al Parc de La Draga, sols a barrejats amb els collverds.
No es considera una espècie que pugui ser negativa pel medi ambient fora de la seva zona d’origen, però s’haurà d’anar veient l’evolució de la seva presència a l’espai natural de l’Estany, del que evidentment no és autòcton.

Al Museu Darder es conserva un únic exemplar d’ànec mandarí, un mascle amb plomatge nupcial que forma part de la Col·lecció Darder. Encara que en general està en bon estat, els extrems de la cresta, les ales i la cua han patit algun trencament pel pas del temps i la manipulació poc acurada. Tot i això, com passa amb la majoria d’ocells dissecats, el mosaic de colors es conserva molt bé i el fa molt atractiu a la vista.

Georgina Gratacós i Teixidor
Conservadora del Museu Darder de Banyoles

Agraïm la col·laboració de Carles Quer per les dades de presència de l’espècie al Pla de l’Estany.

Fitxers relacionats