El grup dels mamífers conté espècies amb característiques que les fan molt especials. És el cas dels armadillos, uns mamífers sud-americans cuirassats i d’aspecte simpàtic. La seva cuirassa està formada per plaques òssies recobertes per escuts cornis, de manera similar a l’esquelet de les tortugues. Cobreix el cap, el cos i la cua. L’ús d’aquesta cuirassa és clarament defensiu, i fins i tot hi ha espècies que es poden cargolar formant una bola ben arrodonida i amb el cos totalment tancat a dins, ja que part de les plaques que la formen són mòbils.

Les espècies més petites d’armadillo fan 14 cm de longitud, i les més grans arriben al metre i mig. Són animals nocturns i cavadors, raó per la qual tenen unes ungles gruixudes i fortes. S’alimenten sobretot d’insectes. Les seves dents, adaptades a aquesta dieta, són estructures simples, de forma cilíndrica i creixement continu.

L’únic exemplar del Museu Darder és un individu de 33 cm de longitud màxima, que s’ha classificat com a Chaetophractus vellerosus, espècie coneguda pel nom de “piche llorón” al seu lloc d’origen (Bolívia, Paraguay i Argentina). En tot cas, aquesta classificació no és segura, ja que l’exemplar podria ser un individu jove d’alguna altra espècie similar. No tenim massa referències d’aquest armadillo, més enllà de que pertany a la Col·lecció Darder (1916), origen del museu, pel que podria haver estat dissecat a finals del S. XIX. La primera referència que en trobem a la documentació del Museu Darder data de 1930, ja que apareix al primer i incomplet inventari de les col·leccions. Allà se cita com a “ZOO 108. Peludo Chateophractus (sic) villosus”, una espècie propera a l’anterior. Això ens fa pensar que potser l’exemplar portava una etiqueta amb aquest nom, que s’hauria perdut o fet malbé. De ser-ho, es tractaria d’un exemplar jove, ja que és massa petit, tot i que la longitud de les orelles, una característica que, entre d’altres, serveix per diferenciar espècies d’armadillos, es correspon amb aquesta segona identificació.

L’armadillo dissecat es pot veure a l’Espai Darder, a la vitrina dedicada al Gabinet de curiositats.

Georgina Gratacós i Teixidor
Conservadora del Museu Darder de Banyoles