El cristall de roca és una varietat de quars, sovint transparent, però que també pot tenir diversos colors. De fet, el quars és un mineral molt abundant amb una gran diversitat de formes, com l’ametista, l’àgata, l’ònix, el jacint de Compostela o el sílex. De fet, al Museu Darder conservem exemplars, grans o petits, de moltes d’aquestes varietats. Un total de 184 peces del fons mineralògic del Museu Darder són de quars.

Els cristalls de quars es caracteritzen per la seva típica forma trigonal/hexagonal. És a dir, que té sis cares i una part superior en forma de piràmide. Aquests cristalls, com en el cas de la peça que hem triat, poden anar agrupats, donant formes tan especials com aquesta, que forma part d’una geoda. Les geodes són cavitats rocoses que contenen minerals cristal·litzats. En aquest cas, amb formes com de tub amb l’interior buit.

El cristall de roca es pot trobar, en diferents varietats, en molts llocs del món. A la província de Girona en trobaríem a Arbúcies, Viladrau i Caldes de Malavella. S’ha utilitzat des de fa centenars d’anys per ser tallat, per crear elements decoratius, com gerres o copes.

Es desconeix la procedència de l’exemplar que il·lustra aquest text, com de molts dels objectes procedents de l’Aula de Ciències del Col·legi del Collell. El que és segur és que seria un fragment d’una geoda molt més gran. A la seva part més llarga mesura 16,70 cm, i els cristalls transparents semblen blancs a l’estar agrupats. És un dels pocs minerals de les col·leccions del Museu Darder que es poden veure a l’exposició permanent, a l’Espai Darder.

Com a curiositat direm que aquest exemplar portava un paper, en concret una papereta electoral de les eleccions generals de 1982 a Girona, on posa “Geoda de cristall de roca = Quars. El silicat més abundant a la litosfera". Aquesta informació no ens assegura que el mineral es recol·lectés el 1982, però sí que ens diu que aquest any, guanyés qui guanyés les eleccions generals, algú va identificar l’objecte.

Georgina Gratacós i Teixidor
Conservadora del Museu Darder de Banyoles