De les dues vitrines d’artròpodes que es poden veure al Museu en destaca una papallona per les seves mides. És la papallona atlas, la més gran que es pot veure en la vitrina d’insectes exòtics, donats al museu pel conegut naturalista banyolí Josep Maria Massip, col·laborador del Museu Darder des de fa molts anys.
La papallona atlas és un dels lepidòpters nocturns més grans. Pertany a la família dels Satúrnids i procedeix de les regions tropicals asiàtiques. Les seves ales anteriors poden fer fins a 26 cm (de la punta d’una ala a l’altra), i tenen un dibuix semblant al cap d’una serp. El seu color és marronós, amb una mica de negre, gris i blanc. A cada ala hi té uns dibuixos de forma triangular transllúcids. Quan vola ho fa lentament, semblant un rat-penat. Les femelles són més grans que els mascles, com passa en altres espècies de papallones. L’atlas pon de 80 a 160 ous d’uns 2,5 cm de diàmetre cadascun. Les erugues, que tarden de 2 a 3 mesos a desenvolupar-se, medeixen fins 10 cm. La crisàlida es desenvolupa dins un capoll de seda i s’envolta de fulles. D’ell en sortirà la papallona adulta.
Al costat de l’exemplar adult del Museu s’hi poden veure també dos capolls, un complet on es veuen les fulles que el recobreixen, i l’altre obert, veient-se la crisàlide, la fase de transformació en papallona adulta.

Georgina Gratacós i Teixidor
Conservadora del MDHN