Aquest mes recuperem una peça que ja havia aparegut en aquestes pàgines en motiu del seu ingrés al Museu Darder, l’any 1995. Va ser llavors quan el Centre d’Estudis Comarcals de Banyoles (CECB) va realitzar el dipòsit d’aquest exemplar d’un bonic cartell realitzat per l’artista Carles Barral i Nualart (vegeu fotografia). Recordem que el desaparegut senyor Antoni Maria Rigau, Cronista de la Ciutat de Banyoles, va fer una acurada investigació sobre l’origen del cartell i el seu autor, amb el resultat de la qual ens va deleitar als assistents a la presentació de l’obra quan va entrar a formar part de l’exposició permanent del MDHN, dins la Sala Darder.
Aquest cartell, després de gairebé un any apartat de l’exposició pública, com a conseqüència de les obres de reforma del Museu Darder, es torna a trobar a l’abast del públic, en aquesta ocasió al Museu D’Art de Girona, en l’exposició temporal Imatge i destí. Cartells turístics de les comarques de Girona.
L’atractiu del cartell s’ha fet evident aquestes darreres setmanes, quan ha aparegut destacat en els diaris i les informacions televisives sobre l’exposició del Museu d’Art, convertint-se en la peça central de les imatges de l’exposició que s’han difòs en els mitjans de comunicació. Aquesta ha estat la raó a considerar-lo, novament, i fer raons evidents, en la peça del mes.
Aquesta exposició, que es va inaugurar a finals de novembre de 2003 a Girona, és una proposta per a fixar una temàtica, la del cartellisme turístic, poc estudiada i molt important en les terres gironines, que tenen una llarga tradició com a destí turístic. Imatge i destí és fruit de l’estudi de l’evolució històrica i artística dels cartells de turisme editats a les comarques gironines des de finals del s.XIX fins avui en dia.

Georgina Gratacós i Teixidor
Conservadora del MDHN