El peix guitarra és una espècie marina que es troba en les costes africanes de l’Oceà Atlàntic, així com al Mediterrani. Es desplaça pels fons marins i es caracteritza per tenir una forma molt aplanada, amb la cua llarga, que pot recordar l’instrument que li dóna el nom comú en diferents idiomes.
Els adults acostumen a mesurar al voltant d’un metre de longitud, encara que s’han trobat exemplars que arriben gairebé al metre i mig. Es tracta d’una espècie ovovivípara, és a dir, que els embrions es desenvolupen parcialment al ventre de la mare.
La pesca d’arrossegament ha provocat una davallada de l’espècie, pel que està inclosa a la Llista vermella de la UICN (Unió Internacional per a la Conservació de la Natura) amb la categoria de “en perill”. Tot i això, encara s’estan fent poques actuacions per millorar-ne la conservació.
L’exemplar que es conserva al Museu Darder mesura aproximadament 1,10 m. Per tant, un individu adult de bona mida.
No porta cap mena de base, però possiblement ja es va dissecar per anar exposat així. Se’l pot veure en dues de  les fotografies de l’Exposició de Piscicultura de 1910, el que el relaciona amb la Col·lecció Darder, ja que no hi ha cap indicació en l’exemplar. Aquesta és l’única pista que es té per relacionar-lo amb la col·lecció fundacional del museu. Aquesta informació permet datar aquest exemplar entre finals del S. XIX i principis del S. XX. El que és ben segur és que va ser dissecat abans de 1910. Tampoc podem saber si es tracta d’un exemplar procedent de la Mediterrània, però podria molt bé ser així. En les fotografies, el peix guitarra es veu en dues ubicacions diferents, penjat en una paret, amb el la part frontal cap amunt. Francesc Darder no deia acabar de decidir on el volia. Aquesta mateixa posició és la que presentava en l’exposició remodelada el 1960, també en una paret, agafat amb cordills. Posteriorment, es posa dins una vitrina, on està més protegit, juntament amb altres peixos. Actualment es conserva a les Sales de Reserva del Museu Darder.

Georgina Gratacós i Teixidor
Conservadora del Museu Darder. Espai d’Interpretació de l’Estany