Col·leccions

Col·lecció Institut Vell de Girona (1991 i 2001)

No és habitual que una col·lecció tingui dues dates d’ingrés a un museu, però és el que vam considerar més oportú en el cas de la Col·lecció de l’Institut Vell de Girona, ja que reunia una sèrie d’objectes que havien estat temporalment separats.

Es tracta bàsicament d’animals dissecats que formaven part de l’Aula de Ciències de l’Institut Vell de Girona, que els anys 60 va ser traslladat, amb part de la col·lecció, al nou Institut Vicens Vives de la capital gironina. La resta d’objectes va quedar abandonada a l’edifici on posteriorment es va crear el Museu d’Història de la Ciutat i l’Arxiu de Girona. L’any 1991 es decideix fer la biblioteca de l’Arxiu de Girona a l’antiga aula de Ciències i el material que hi quedava es dispersa cap a la Universitat de Girona i el Museu Darder de Banyoles, on ingressen 318 objectes. L’any 2001, la Universitat ofereix al Museu Darder pràcticament tots els animals dissecats d’aquesta col·lecció que guardaven, 68 exemplars, la majoria exòtics.

Aquesta col·lecció és un dipòsit de l’Ajuntament de Girona.

Força d’aquests exemplars (i alguns que es troben a l’Institut Vicens Vives) van ser comprats entre 1849 i 1851, a França, la qual cosa els converteix en els més antics del Museu Darder. Alguns dels altres van ser comprats posteriorment a Francesc Darder, fet que els feia especialment interessants pel museu.

Cal destacar també la presència de determinades espècies exòtiques, la qualitat d’alguns dels exemplars i les dues caixes entomològiques antigues, una de les quals presentava un curiós muntatge amb escarabats que no es va poder recuperar, encara que la caixa s’ha reutilitzat en la nova exposició de l’Espai Darder.

Objectes de la col·lecció: