Lloc: Museu Arqueològic

En no pas més de vint anys, practicant la jihad o guerra santa, els seguidors de l’Islam surten d’Aràbia i, davant d’un Imperi bizantí impotent, ocupen Palestina, Síria i Egipte. En successives i ràpides campanyes, conquereixen Mesopotàmia, Mèdia i la major part de l’Imperi sassànida. L’avanç continua i en pocs anys ocupen per occident tot el nord d’Àfrica, la península Ibèrica i la meitat de la Gàl·lia, al mateix temps que per orient s’expandeixen pel Khorasan i el Sind i arriben fins a la vall de l’Indus. En els primers decennis del segle VIII, poc abans de la fi del califat omeia de Damasc, els musulmans són al cor d’Europa i a les portes de l’Índia i la Xina.

La coronació de Carlemany a Roma l’any 800 com a emperador dels francs és adoptada com la data d’inici de l’imperi carolingi, encara que la formació del gran regne franc és anterior: de l’època dels monarques merovingis i, sobretot, de les conquestes dels fundadors de la dinastia carolíngia: Carles Martell i Pipí el Breu, pare de Carlemany.

La Marca Hispànica —o conjunt de comtats carolingis de terres catalanes— és l’origen de la futura Catalunya. L’ofensiva franca no aconsegueix dominar el límit de l’Ebre i els comtes de Barcelona trigaran tres-cents cinquanta anys a arribar-hi. Per la banda de ponent, el domini carolingi no assoleix tampoc els grans rius Segre i cinca i, als Pirineus, amb prou feines controla les altes valls del Pallars i la Ribagorça.

Organitza: Ajuntament de Banyoles, Museu Arqueològic de Banyoles.

ENTRADA GRATUÏTA