Enguany el Museu Darder de Banyoles celebra el centenari de la seva inauguració. L’efemèride se celebrarà a l’octubre, coincidint amb les festes de Sant Martirià, que és quan es va inaugurar, l’any 1916. La novetat més important que l’Ajuntament de Banyoles ha impulsat és la reobertura entre setmana d’aquest espai tant emblemàtic. Això permetrà recuperar visitants entre setmanes, tant individuals com col·lectius, i poder disposar de més cobertura a l’hora de programar les seves activitats. Els nous horaris dels Museu Darder, ja en funcionament, són de dimarts a dissabte de 2/4 d’11 a 2/4 de 2 i de 4 a 2/4 de 7, i el diumenge de 2/4 d’11 a les 2. L’horari d’estiu allarga una hora més a la tarda.

Al llarg de l’any està previst celebrar vàries activitats que complementin el centenari del Museu Darder com ara la trobada de tècnics de ciències naturals de Catalunya, l’elaboració d’un gegantó de Francesc Darder o els Col·loquis de Tardor sobre el Museu. Una altra novetat és que s’ha encarregat un avantprojecte de la nova Museografia del Museu Darder.

Èxit d’usuaris dels Museus de Banyoles el 2015

Les exposicions permanents dels dos Museus de Banyoles han rebut 8.136 visitants, entre el Museu Darder (4.047) i el Museu Arqueològic (4.089). Les 12 exposicions temporals dels dos museus han acollit a 8.820 persones més. Si a aquestes dades li sumem els usuaris d’activitats pròpies, d’activitats no pròpies i d’usuaris del centre de documentació, els usuaris totals dels dos Museus són 43.615.

Programa d’activitats dels Museus de Banyoles del primer semestre del 2015

El Museu Arqueològic acollirà les exposicions temporals titulades “Banyoles, del record a la mirada. Exposició de refotografia al Pla de l’Estany” del 23 gener al 13 març, “12è Concurs de dibuixos del Manípul de Manaies de Banyoles” del 6 de març al 2 d’abril, “La vida a Sant Esteve de Banyoles fa 300 any” del 19 de març al 8 de maig, i “Jocs i joguines de l’antiguitat” del 14 de maig al 11 de setembre.

Al Museu Darder es podran veure les exposicions temporals titulades “Experiències matemàtiques, les mates ens fan grans” del 16 de gener al 28 de març, on ja hi ha 70 grups escolars apuntats per visitar-la, “Rafel Pi Cros” del 2 al 10 d’abril, “Durmiendo con lobos, d’Andoni Canela” del 16 d’abril al 5 de juny, i “XV concurs de fotografia de la natura. Els insectes: animals amb sis potes” del 18 de juny a 4 de setembre.

A més els Museus acolliran les Tardes de ciència, el Dia mundial de les zones humides 2016, els Dijous culturals, el IV Cicle de Conferències d’actualitat arqueològica a les comarques gironines o les Jornades d’arqueologia de les comarques gironines.

S’han preparat Tallers de Setmana Santa 2016, el Casal d’estiu, activitats en col·laboració amb l’Oficina de Turisme de Banyoles, activitats al Parc neolític de la Draga, o la visita al Monestir de Sant Esteve, l’església del Monestir i l’Arqueta de Sant Martirià.

A la foto veiem el regidor de Cultura de Banyoles, Jordi Bosch, i el director dels Museus de Banyoles, Lluís Figueras, al Museu Darder de Banyoles