Aquest dissabte 19 de setembre s’obren les portes a la nova exposició temporal del Museu Arqueològic Comarcal de Banyoles “Mauthausen. L’Univers de l’Horror”. Es tracta d’una exposició itinerant produïda pel Museu d’Història de Catalunya i per l’Amical de Mauthausen i altres camps de totes les víctimes del nazisme. L’exposició es pot visitar en els mateixos horaris del museu fins al 8 de novembre i la seva entrada és gratuïta.

Aquesta té per finalitat mostrar l’horror més gran concebut al segle XX, els camps de concentració nazis, per tal que el seu coneixement provoqui la reflexió necessària, no tan sols per assumir el passat amb responsabilitat, sinó també per oposar-se activament a qualsevol repetició en el present o en el futur. La majoria de fotografies del camp de Mauthausen van ser obtingudes pels deportats Antonio García i Francesc Boix, que van robar-les dels laboratoris fotogràfics del camp i van deixar-les a càrrec de la senyora Anna Poitner del poble de Mauthausen. L’exposició dóna a conèixer les vivències dels republicans espanyols al camp de Mauthausen, en un llarg recorregut cronològic que va des de la II República fins a la deportació.

Per altra banda, a la mateixa sala d’exposició, s’hi exposarà una relació de les víctimes i supervivents procedents del Pla de l’Estany que varen estar a Mauthausen i altres camps d’extermini. S’exposarà també les reproduccions d’una sèrie epistolar d’un banyolí, Joaquim Batlle Camps, empresonat i mort a Mauthausen. Els originals es troben al fons arxivístic de l’Amical de Mauthausen i els familiars de la víctima n’han facilitat les reprografies.

Paral·lelament a l’exposició, es durà a terme una conferència al Museu Darder el dia 15 d’octubre a les 18:30, de la mà de Rosa Toran -Amical de Mauthausen- titulada <<70 anys de l'alliberament dels camps nazis:
els deportats republicans>>. A la Biblioteca de Banyoles s’hi ha preparat també un racó de lectura temàtica relacionada amb l’exposició per tal que tothom que hi estigui interessat pugui aprofundir en el tema.

Consulteu el pòster de l'exposició.