El Museu Darder de Banyoles acaba de rebre la donació d’un total de 10.000 €, que van ser oferts per una persona sensibilitzada pel fet que, per raons econòmiques, el Museu Darder hagués d’estar tancat al públic entre setmana i hagués patit restriccions quant a personal i pressupost. Aquesta persona, que vol mantenir-se en l’anonimat, vol ajudar d’aquesta manera a la continuïtat del museu.
Els tècnics del Museu Darder van proposar que aquests diners havien d’anar destinats a posar en valor les col·leccions del museu, i per tant dedicar-se a algun dels aspectes que més es deixen de banda quan manca pressupost, com són les restauracions dels objectes del fons. A més, aquestes serveixen per millorar la imatge del museu de cara als potencials visitants.
Per aquesta raó, s’ha seleccionat l’home anatòmic clàstic (desmuntable), que des de l’inici del Museu ha tingut un lloc destacable en aquest i que, dins el fons de la botiga de Francesc Darder ja havia merescut també un lloc prominent, apareixent en els catàlegs de Francesc Darder el seu dibuix en format desplegable o ocupant llargues descripcions de totes les seves parts. Es tracta d’una peça molt gran, amb molta superfície a tractar, que fins ara no s’havia pogut restaurar per l’elevat cost dels treballs. Té desmuntables la part dreta del cap, els dos braços i el ventre. Malauradament, l’home anatòmic no conserva les peces internes que en formaven part, excepte el cervell, que es guarda a part i no s’inclou en la restauració.
L’home anatòmic de la Col·lecció Darder dataria de finals del segle XIX i hauria estat comprat per Francesc Darder al fabricant parisenc Émile Deyrolle.
La restauració, que ja s’ha iniciat, consisteix en la retirada del vernís que enfosqueix la peça i la recuperació dels colors originals d’aquesta.
La resta dels diners es dedicaran a la restauració d’algunes peces més. En concret, de diversos ossos humans de caràcter divulgatiu, muntats en suports, que també formen part de la Col·lecció Darder i que necessiten una neteja a fons.

L’home anatòmic, peça destacable i destacada de la Col•lecció Darder
Francesc Darder, a més de ser veterinari i taxidermista, regentava una botiga, el Museo Darder, de Barcelona, on venia material per a proveir les escoles amb objectes per a l’estudi de l’anatomia humana, la botànica o la zoologia. A l’actual Museu Darder de Banyoles s’exposen diferents peces d’aquesta mena, essent totes elles de gran interès per no conserva-se’n gaires d’aquesta època, sobretot en l’àmbit català. A l’Espai Darder en destaca una, una figura humana d’1,40 m d’alçada, realitzada en guix policromat i en la qual s’observa bàsicament la musculatura i les principals venes. Segons el catàleg de Francesc Darder, “Esta preparación es la más económica y mejor dispuesta que se conoce, primorosamente colorida y exenta de los graves inconvenientes que ofrecen todas las demás conocidas por su fragilidad y fácil deterioro”. La peça té parts mòbils per a facilitar l’estudi anatòmic: massa encefàlica, vísceres i braços. Segons el mateix catàleg, originalment la figura anava col.locada sobre una base de fusta amb rodes “para facilitar su traslado de un punto a otro”. El preu de l’home anatòmic era, a l’època, de 600 pta, molt elevat si el comparem amb la resta de peces d’aquest catàleg, de voltants de 1900, que no solen superar el límit de les 100 pta.
Malauradament, les vísceres, en paper maixé, de l’exemplar de Banyoles no s’han conservat, encara que no es pot assegurar que ingressessin al Museu el 1916, ja que manca un inventari de l’època que ho pugui confirmar.
A part de al catàleg, l’home anatòmic també apareix en les revistes editades per Darder. A “El Naturalista” (31 d'octubre de 1890) trobem aquest anunci:

Aquests anuncis ens permeten datar l’època en què Darder ja disposava d’aquest objecte a la seva botiga i de les característiques que en destacava. Les dades que s’han pogut recollir permeten saber que aquesta peça conserva el suport original, excepte les rodetes.