El canal temàtic de pagament Historia estrena aquest diumenge 27 d’octubre del 2013 el seu primer capítol del programa “Arqueólogo por un día”. Durant sis capítols cares conegudes com ara Flipy, Juan Ramón Lucas, Macarena Gómez, Iñigo Urrechu, María Vasco i Cristina Brondo viuran la història de primera mà aprenent l’ofici d’arqueòleg. Juntament amb els arqueòlegs responsables de cada jaciment el canal Historia visitarà el parc neolític de la Draga, a Banyoles, l’amfiteatre de Córdoba, Atapuerca a Burgos, el castell asturià de Gauzón, Lancia a León, i la fortalesa Puig Ciutat de Barcelona. Eloi Vila és el presentador del programa.
El primer programa serà el del parc neolític de la Draga, a Banyoles. Serà aquest diumenge dia 27 d’octubre quan faltin 5 minuts per les 11 de la nit al canal Historia, que es pot veure en totes les plataformes de televisió de pagament. El programa barreja durant uns 40 minuts el coneixement i el rigor històric combinat amb la diversió i l’entreteniment. El còmic i actor Enrique Pérez Vergara, Flipy, va fer d’arqueòleg a Banyoles acompanyat pel coodirector del parc de la Draga, Antoni Palomo. Flipy va usar eines neolítiques i es va endinsar en l’aigua i el fang per treure pilars d’una cabana neolítica.

El parc neolític de la Draga, a Banyoles
La Draga és un jaciment arqueològic que correspon a un assentament d’una de les primeres comunitats camperoles del nord-est de la Península Ibèrica. Es tracta d’un assentament localitzat a la vora oriental de l’Estany de Banyoles i datat entre 5400-5000 aC. El jaciment ocupa uns 8000 m2 amb un front de 100 m arran de l’estany i una amplada d’uns 80 m en direcció est. Una part del jaciment, l’antiga platja neolítica, està actualment sota les aigües de l’Estany, mentre que les altres zones excavades es troben en terra ferma. Les primeres campanyes es dugueren a terme entre els anys 1990-2005, sota la direcció científica del Museu Arqueològic Comarcal de Banyoles. Des de l’any 1994 es va comptar amb l’ajuda del Centre d’Investigacions Subaquàtiques de Catalunya (Museu d’Arqueologia de Catalunya). En el projecte actual (2008-2013) hi participen també la UAB i el CSIC.
El parc neolític de la Draga és excepcional per diversos motius. En primer lloc per la seva antiguitat, que el situa entre els més antics del Neolític Peninsular. En segon lloc pel fet de tractar-se d’un assentament a l’aire lliure amb una certa continuïtat de l’ocupació. I per últim, i potser el més remarcable, per les seves excel·lents condicions de conservació. El nivell arqueològic es troba cobert pel nivell freàtic i per aquest motiu es donen condicions anaeròbiques que afavoreixen la conservació de la matèria orgànica. Aquesta circumstància fa de la Draga un jaciment únic tant a la Península Ibèrica, ja que es tracta de l’únic d’aquestes característiques conegut ara per ara, com a la resta d’Europa ja que és, juntament amb Dispilo a Grècia i La Marmota a Itàlia, uns dels pocs assentament lacustres datats en el VI mil·lenni aC.

Més informació:

Jaciment de La Draga