Els anys i les condicions de conservació de moltes de les peces del Museu Darder les han afectat de manera que han patit trencaments, pèrdua dels colors originals o enfosquiment de la coloració provocat pels vernissos utilitzats o l’adhesió de pols. Des del museu, s’intenta anar restaurant aquestes peces de mica en mica. La darrera ha estat un model d’amfiox (Branchiostoma lanceolatum) que mostra el sistema nerviós i sanguini d’aquesta espècie de cefalocordat, un grup animal que es troba entre els invertebrats i els vertebrats.
L’exemplar va ser fabricat el S. XIX. La primera cita que en tenim és de 1890, ja que apareix citat en un catàleg de la botiga de Francesc Darder d’aquesta època. Formaria part d’una sèrie de sistemes nerviosos d’animals, encara que en destaca per la seva major complexitat.
La restauració ha consistit en en la neteja de la brutícia acumulada i la retirada de la pintura grisa que cobria l’original negra. També s’ha intentat redreçar, en la mesura que ha estat possible,  tot l’objecte, que presentava una important inclinació.
Aquesta peça, que es trobava a les Sales de Reserva des del tancament de l’antic Museu (2003), s’ha ubicat a l’espai del Laboratori de Taxidèrmia, sota la fotografia de Francesc Darder, per tal de poder-la incloure en l’actual exposició permanent.
En les fotografies adjuntes es pot contemplar l’objecte abans i després de la restauració.

Fitxers relacionats