En el marc de l’activitat “Cap de setmana en salut pel Pla de l’Estany” l’Associació Catalana pro persones amb Sordceguesa va organitzar els dies 28 i 29 de setembre diverses activitats enfocades de manera especialitzada a persones d’aquest col·lectiu.
Una de les activitats del programa es va desenvolupar al Museu Arqueològic, on es va realitzar una visita guiada adaptada, a les diverses sales del museu. Les explicacions del guia van ser traduïdes per un intèrpret de llenguatge de signes als acompanyants de les persones sordcegues, que per la seva banda les varen transmetre a través de la mà i el contacte amb el cos.
Degut a les particularitats del grup i a petició dels organitzadors, els tècnics del Museu Arqueològic varen treure de les vitrines alguns objectes significatius perquè els participant els poguessin tocar durant el recorregut, ja que el tacte és el principal sentit amb el que es poden comunicar amb el món que els envolta. Així els participants a la visita varen poder tocar entre d’altres objectes, un ullal fòssil d’elefant, una còpia de la mandíbula neandertal  de Banyoles i diversos objectes de pedra, sílex, ceràmica i bronze de les sales de prehistòria. A la sala d’història varen descobrir a través del tacte les formes i textures de ceràmiques ibèriques i romanes, monedes i una còpia dels lars de la vil·la romana de Vilauba.
El resultat va ser molt satisfactori i enriquidor per tothom.  Els participants van agrair el fet de poder tocar els objectes, ja que rarament els museus els hi posen a l’abast. Durant la visita es van poder sorprendre i admirar per les textures, formes i el pes de les peces que anaven descobrint.
A la trobada del col·lectiu hi van col·laborar altres empreses i institucions de la comarca, entre elles, la Diputació de Girona, el Consell Comarcal del Pla de l’Estany i l’Ajuntament de Banyoles.
Activitats com aquesta sempre són un repte, però també engrescadores, per als Museus de Banyoles, que estan sempre oberts a fer propostes específiques per arribar a diferents públics i no deixar fora cap col·lectiu a causa de les seves discapacitats.