El 4 de juny de 2012, membres de l’IECIM (Instituto de Estudios Científicos en Momias) van extreure diverses mostres de les mòmies peruana i mexicana del Museu Darder, així com de diversos caps momificats de les col·leccions del Museu. L’objectiu de la seva investigació és analitzar les mostres per realitzar estudis sobre presència de substàncies estupefaents i metalls pesants, en col·laboració amb l’Instituto de Medicina Legal de la Universidad de Chile. A part d’aquest objectiu principal, es faran també proves relacionades amb l’alimentació, procedència i datació de les mòmies, així com proves d’ADN. Aquestes darreres es faran al Laboratori del Reiss-Engelhonr-Museen de Mannheim, a Alemània.
Aquests estudis formen part de la col·laboració que es va iniciar fa pocs anys entre el Museu Darder i l’IECIM, i permetran documentar millor part de la col·lecció antropològica del Museu.
La presa de mostres es va fer a Banyoles, on actualment s’exposa la mòmia peruana, i al SAM (Servei d’Atenció als Museus) de Girona, on es troben dipositades temporalment la resta de mòmies i caps momificats.

Foto: investigadores de l'IECIM extraient mostres de la mòmia peruana, a l'Espai Darder.