L’any 2010 es va complir el centenari de la celebració a Banyoles de la Primera Festa del Peix. Aquesta Festa va ser promoguda per Francesc Darder i Llimona, fundador del Museu Darder, des del Laboratori Ictiològic del Parc Zoològic de Barcelona, del qual Darder n’era director. De forma complementària, es va organitzar una Exposició de Piscicultura, que es va ubicar en l’espai que posteriorment, el 1916, es va convertir en seu del Museu Darder de Banyoles.
El fotògraf Francesc Ballell, entre d’altres, va realitzar diverses imatges de l’exposició que van sortir publicades en revistes de l’època, alguns originals de les quals també es conserven a l’arxiu d’imatges del Museu Darder. Aquesta exposició estava dedicada a tot allò relacionat amb els peixos i l’aigua, des de xarxes i estris de pesca a peixeres amb exemplars vius, passant per animals dissecats que tenien més o menys relació amb l’aigua. En una de les fotos s’hi veu destacat un manatí, que a primera vista pot semblar un exemplar dissecat, però que en realitat és una copia en guix. Aquest mateix  exemplar, com d’altres que surten en les fotos de l’Exposició de Piscicultura, va acabar formant part del Museu Darder, on encara avui dia es pot veure, ja que forma part de l’exposició permanent, precisament en l’espai dedicat a la Festa del Peix.
Es tracta d’una peça col·locada en un suport com si fos un animal dissecat, però en realitat està fet de guix parcialment buit i policromat en tons gris-blavosos i ocres.

El 2010 es va poder disposar d’una subvenció de la Diputació de Girona i es va decidir de restaurar-lo, ja que el pas dels anys l’havia omplert de molta pols i brutícia. Es va encarregar d’aquesta feina la restauradora d’art Anna De Puig, que hi ha estat treballant diversos mesos, ja que la feina ha resultat més lenta del previst, en portar el manatí molta brutícia incrustada. La restauració ha permès recuperar els diferents colors de la peça, així com veure plecs que simularien arrugues de la pell i que estaven molt afectats per la brutícia. Pel que fa a la base, s’ha optat per repintar-la.

Cal dir que segurament es tracta d’una peça comprada a França per Francesc Darder, i possiblement formava un conjunt amb un model en guix de vísceres de manatí i un altre de pulmons de manatí que també es troben en el fons del museu, i que no estan exposats en necessitar també una restauració, sobretot un d’ells.

Des d’aquest Divendres Sant es podrà tornar a contemplar aquest manatí dins la vitrina que explica la Festa del Peix, a l’Espai Darder del Museu Darder-Espai d’Interpretació de l’Estany.