El passat dilluns 4 d’octubre s’iniciaren els treballs d’excavació arqueològica a la vil·la de romana de Vilauba (Camós, Pla de l’Estany). El pla d’actuació previst per enguany inclou, d’una banda, la continuació de la recerca al sector de l’hàbitat dels segles VI-VII dC. descobert durant les tres darreres campanyes al Camp Alt. Es pretén aprofundir en els nivells d’època baiximperial (segles IV-V dC.) per conèixer quines edificacions hi havia en aquesta àrea i, finalment, determinar la presència o absència d’altres restes associades als períodes més antics de la vil·la. De l’altra, es preveu fer també una prospecció magnètica i amb georadar al sector del Camp Baix, a través de la qual s’espera obtenir una primera interpretació sobre les possibles estructures arqueològiques, la seva localització i característiques. Posteriorment, es procedirà a la verificació arqueològica d’aquests resultats mitjançant l’excavació de diversos sectors.
La intervenció, que finalitzarà el dia 12 de novembre, s’inclou dins el vigent conveni de col·laboració (2010-2012) entre les institucions copropietàries del jaciment -els ajuntaments de Banyoles, Camós, Porqueres i el Centre d’Estudis Comarcals de Banyoles- i la Diputació de Girona. L’objectiu d’aquest conveni és garantir el finançament necessari per al desenvolupament del Pla Director de Vilauba que, a més de la recerca arqueològica, contempla altres actuacions encaminades a protegir, preservar, restaurar i mantenir el conjunt arqueològic i, també, a la seva museïtzació i millora en la presentació al públic.
 Una vegada finalitzats els treballs arqueològics, es preveu endegar també les actuacions necessàries per acabar de consolidar i restaurar  les restes descobertes els anys 2008 i 2009 corresponents a l’hàbitat d’àpoca visigoda, facilitant així la seva ràpida incorporació al circuit de visita general del jaciment que, recordem-ho, és ja avui una de les antenes que conformen el Museu Arqueològic Comarcal de Banyoles.

Pere Castanyer i Joaquim Tremoleda, arqueòlegs i directors del jaciment de Vilauba