Banyoles inaugurarà el nou Museu Arqueològic Comarcal de Banyoles (MACB) el divendres 12 de desembre a les 5 de la tarda amb un acte institucional en el que hi haurà la presència de la consellera de Cultura de la Generalitat de Catalunya, l’Honorable Sònia Hernández, així com de l’alcalde de Banyoles i president de la Diputació de Girona, Miquel Noguer, entre altres autoritats.

Després de, pràcticament, 4 anys des que es va iniciar les obres de renovació integral del Museu Arqueològic de Banyoles, el proper 12 de desembre es farà la inauguració del renovat equipament i de la nova museografia que l’integrarà. L’acte institucional s’iniciarà a les 5 de la tarda i, posteriorment, es farà una visita guiada per les noves instal·lacions. L’endemà, el dissabte 13 de desembre, a les 11 del matí es farà l’acte d’inauguració obert a tota la ciutadania. Precisament, a partir d’aquest dia i fins el 4 de gener de 2026 el nou equipament obrirà les seves portes per tal que tothom que ho vulgui pugui conèixer el nou Museu Arqueològic de Banyoles.

Una campanya que posa el focus en l’origen de tots nosaltres

La inauguració arriba acompanyada d’una campanya visualment potent sota el lema “La mare que ens va parir”, la campanya presenta dues figures femenines reconstruïdes a mida real —una Neandertal i una Sàpiens— protagonistes del nou relat expositiu. Aquestes dues dones, primeres habitants del territori, simbolitzen l’origen compartit de la humanitat i expressen la voluntat del nou Museu d’explicar el passat des d’una perspectiva contemporània, diversa i inclusiva.

Amb aquest enfocament, el MACB vol generar curiositat, interpel·lar nous públics i reivindicar el caràcter viu, actual i proper de l’arqueologia, més enllà de la mirada estrictament acadèmica. La campanya busca, alhora, generar orgull entre la ciutadania i projectar Banyoles com un referent en la manera d’explicar el patrimoni.

 

Museu Arqueològic de Banyoles,

25 de novembre de 2025