La mostra, que es podrà veure fins al 27 de juny, recull dibuixos realitzats per infants durant la Guerra Civil

El Museu Arqueològic Comarcal de Banyoles exposa ‘Llapis, paper i bombes. 1936-1939’, que recull dibuixos realitzats per infants durant la Guerra Civil. L’exposició s’emmarca en el Projecte de recuperació de la memòria històrica que impulsa l’Ajuntament i es podrà veure fins al 27 de juny a la sala d’exposicions temporals del Museu Arqueològic amb entrada lliure.

Al llarg de la història, quan comença una guerra, els infants es converteixen en víctimes i protagonistes del conflicte. Expliquen en imatges el que senten. Ho fan en llapis i paper i utilitzant el llenguatge més senzill i plàstic que tenen tots els nens i nenes del món: el dibuix.

‘Llapis, paper i bombes. 1936-1939’ conté més de 60 dibuixos realitzats per nens i nenes que van ser evacuats durant la Guerra Civil a les colònies establertes en llocs segurs de l’Estat i d’Europa. Allà van rebre cures i formació i els infants van plasmar les seves vivències sobre el conflicte en dibuixos que s’han conservat en universitats nord-americanes (San Diego, a Califòrnia i Columbia a Nova York) i a la Biblioteca Nacional d’Espanya.

L’exposició mostra també fotografies i cartells de l’època que pertanyen al Centre Documental de la Memòria Històrica de Salamanca. A més, l’exposició es complementa amb documents de l’època que procedeixen de diferents municipis de la comarca i que formen part del fons documental de l’Arxiu Comarcal del Pla de l’Estany, que els ha cedit per a l’ocasió. En concret, s’hi poden veure fotografies d’infants refugiats, escrits i documentació de l’època.

L’exposició s’emmarca en el Projecte de recuperació de la memòria històrica que impulsa l’Ajuntament i s’oferirà als centres de secundària de Banyoles i comarca perquè els alumnes tinguin l’oportunitat de visitar-la. ‘Llapis, paper i bombes. 1936-1939’ està organitzada pel Museu Arqueològic de Banyoles, l’Arxiu Comarcal del Pla de l’Estany, la Universitat d’Alacant i el Museu de la Universitat d’Alacant.