L’exposició “Conservació de fauna fluvial d’interès europeu a la xarxa Natura 2000 de les conques dels rius Ter, Fluvià i Muga” s’ha inaugurat l’onze d’abril, coincidint amb la Setmana Santa. Aquesta exposició, formada per 14 plafons s’ha realitzat en el marc del projecte europeu LIFE Potamo Fauna. La mostra té per objectiu informar de les actuacions que es porten a terme en el projecte, donar a conèixer les diferents espècies de fauna autòctones que es volen conservar als nostres rius, així com sensibilitzar a la població sobre el perill de les espècies invasores.
Els 14 plafons incorporen continguts molt visuals, gràfics, sopes de lletres, jocs i enllaços a través de codis QR. S’adreça a tots els públics i hi ha la possibilitat de realitzar visites escolars guiades. Està realitzada amb una estructura que permet muntar-la i desmuntar-la fàcilment, i també muntar-la en la seva totalitat o per temàtiques. Porta ja un temps itinerant per diferents municipis de les conques dels rius Ter, Fluvià i Muga.
L’exposició tracta sobre el cranc de riu autòcton, els crancs invasors, les nàiades, el musclo zebrat, els peixos autòctons i exòtics, les tortugues autòctones i exòtiques, així com dels amfibis i els cargolets.
En la seva itinerància al Museu Darder, l’exposició es complementa excepcionalment amb vitrines on s’exposen exemplars de les espècies que es relacionen amb el projecte, procedents del fons del Museus Darder i el Museu Arqueològic Comarcal. Es podrà visitar fins al 7 de juny.
LIFE Potamo Fauna és un projecte que permet conservar espècies amenaçades com el cranc de riu de potes blanques (Austropotamobius pallipes), la nàiade allargada (Unio elongatulus) o la tortuga d’estany (Emys orbicularis). Durant quatre anys s’actua en 11 espais xarxa Natura 2000 de les comarques gironines.
El projecte (2014-2017) en el seu conjunt té un pressupost d’1.900.262 euros, finançats el 50% per la Unió Europea. És executat i coordinat pel Consorci de l’Estany conjuntament amb el Consorci del Ter, el Departament de Territori i Sostenibilitat, Forestal Catalana, els Amics de la Tortuga de l’Albera i la Universitat del País Basc. També hi participen financerament la Diputació de Girona, l’Ajuntament de Banyoles, l’Ajuntament de Porqueres, el Consorci Esportiu de l’Estany de Banyoles i Aigües de Banyoles.