Els primers treballs s’han fet aquesta setmana en camps de Can Sisó i Can Morgat

Els arqueòlegs del jaciment neolític de La Draga de Banyoles han iniciat aquesta setmana prospeccions a la vora occidental de l’Estany de Banyoles. L’actuació forma part del projecte quadriennal de recerca en matèria d’arqueologia i paleontologia 2022-2025 centrat al poblat neolític de La Draga que impulsa el Museu Arqueològic Comarcal de Banyoles.

El projecte de La Draga (Banyoles) i la neolitització al NE de Catalunya. Formació i dinàmiques d'ocupació de jaciments a l’aire lliure es du a terme mitjançant una col·laboració entre la Universitat Autònoma de Barcelona, el Centre Superior d’Investigacions Científiques-Institució Milà i Fontanals, el Museu d’Arqueologia de Catalunya i el Centre d’Arqueologia Subaquàtica de Catalunya. L’arqueòleg Antoni Palomo n’és l’investigador principal.

La intervenció arqueològica se centra en els camps de la vora occidental de l’estany a les zones de Can Cisó, Can Morgat i can Matella Vell a Porqueres. Es farà a través d’una prospecció arqueològica i geofísica que es desenvoluparà en tres fases: sondejos paleoecològics per a caracteritzar l’estratigrafia i la geomorfologia de l’àrea; prospecció electromagnètica; i comprovació dels resultats de la prospecció electromagnètica, mitjançant la realització de sondejos arqueològics.

Aquests treballs han d’ajudar a respondre un dels objectius traçats pel projecte: reconstruir l’evolució paleoambiental i geomorfològica de l’Estany de Banyoles i documentar les dinàmiques del seu poblament prehistòric. La conca lacustre de l’Estany de Banyoles ofereix la possibilitat de realitzar treballs interdisciplinaris integrant dades arqueològiques i paleoecològiques perquè l’estany posseeix un registre sedimentari excepcional pel Quaternari recent.

Els primers treballs d’aquest nou projecte s’han portat a terme aquesta setmana amb els sondejos estratigràfics que s’han fet en camps de Can Cisó i Can Morgat, continuant uns primers sondejos que ja es van fer fa una dècada per reconstruir l’evolució dels marges de l’estany durant els darrers mil·lennis.

Jordi Revelles, investigador de l’Institut de Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES), ha explicat que “en base als sondejos que vam fer fa uns anys, coneixem que a la zona de Can Cisó i Can Morgat cap al Neolític i de forma contemporània al jaciment de La Draga, hi havia uns aiguamolls també i, a través de diferents estudis, vam poder reconstruir com durant el Neolític final, fa uns 4.700 anys, aquí hi havia un bosc de ribera i vam evidenciar uns nivells d’incendis i de cultius de cereals que ens fa pensar que a prop d’aquests camps hi havia un assentament del Neolític final”.

La primera fase d’aquest nou projecte són els sondejos que estem fent aquest any per localitzar l’àrea més idònia per fer una prospecció geofísica i el que busquem és on aquests nivells orgànics apareixen més superficials per després poder portar a terme aquesta prospecció geofísica que ens ha de permetre trobar diferents evidències com poden ser nivells d’incendis o estructures de combustió típiques de jaciments arqueològics. L’objectiu dels arqueòlegs és fer aquesta prospecció geofísica de cares a l’any vinent.

Imatges relacionades