Amb les vitrines buides del museu, Res a veure fa visible la col·lecció permanent a través del relat oral d’una vintena de testimonis

L’artista banyolina Irena Visa estrenarà aquest dissabte al Museu Arqueològic la intervenció artística Res a veure. La intervenció, que es podrà veure fins a finals de novembre, pretén ser un homenatge a l’equipament previ al tancament per les obres de reforma a través de les persones i de les peces que en formen part. Res a veure s’inaugurarà aquest dissabte a les 5 de la tarda.

Amb les vitrines del Museu Arqueològic ja buides pel trasllat de la col·lecció permanent, Res a veure s’articula a través del relat oral d’una vintena de testimonis vinculats al museu com arqueòlegs, conservadors i personal de neteja. Són aquestes mateixes persones les que expliquen les peces i les que situaran els visitants per tornar a fer visible la col·lecció de l’Arqueològic. Els arqueòlegs Pere Castanyer o Julià Maroto, l’arxiver municipal Josep Grabuleda, l’antic conservador del Museu Arqueològic, Josep Tarrús o l’actual conservadora Andrea Ferrer són algunes de les persones que participen en l’exposició temporal amb el seu relat.

Per descobrir peça a peça, caldrà que les persones que recorrin les sales del museu activin els àudios amb els seus telèfons mòbils a través dels codis QR que trobaran en les diferents vitrines.

Irena Visa ha destacat que “la intervenció artística és una celebració i a la vegada una reflexió al voltant d’allò que el museu és, ha estat i podrà ser” i ha afegit que “és una última mirada des del present a un museu en trànsit cap al futur i cap a les seves potencialitats”.

Per la seva banda, el regidor de Cultura i Patrimoni Cultural, Miquel Cuenca, ha destacat que “ens semblava important tancar aquesta etapa del Museu Arqueològic amb una intervenció artística d’una artista banyolina que precisament treballa i explora l’arqueologia i que ens permet fer una reflexió molt interessant sobre l’equipament, el seu passat, present i futur”.

Res a veure es podrà veure fins a finals de novembre al mateix Museu Arqueològic. L’entrada és lliure. Es recomana que l’audició es faci a través d’auriculars que dels mateix visitants, tot i que el Museu Arqueològic en tindrà a disposició.

Irena Visa

Irena Visa (Banyoles, 1985) és llicenciada en Comunicació Audiovisual per la Universitat Pompeu Fabra. Ha estudiat Arts Aplicades a l’Escultura a l’Escola La Llotja i té un Màster en Producció i Recerca artística de la Universitat de Barcelona en la línia d’investigació. Els seus treballs s’han pogut veure a la Fundació Miró, a l’Espai Bòlit, al Centre d’Art Santa Mònica, al festival GREC o a la Casa de Cultura de Girona, entre altres. Els projectes Fer veure (2019), Això no és res (2020) i Res a veure (2021) formen part d’una trilogia de treballs que reflexionen sobre els processos de legitimació de l’arqueologia i el seu paral·lelisme amb l’art contemporani.

Activitats paral·leles

Com a activitats paral·leles a l’exposició, el dissabte 23 d’octubre es portarà a terme l’activitat Res a comentar, una visita comentada a l’antiga exposició amb la conservadora del museu Andrea Ferrer i l’artista Irena Visa. El dilluns 25 d’octubre, coincidint amb la Festa Major de Sant Martirià, es farà el taller familiar Res a dibuixar per a nens i nenes de 6 a 14 anys on dibuixaran les antigues peces del museu a partir del relat oral d’alguns dels protagonistes de l’exposició. I per últim, el diumenge 31 d’octubre, es farà Res a dir una visita guiada en clau històrica per l’edifici del museu amb Josep Tarrús i Josep Grabuleda.

Totes les activitats són amb reserva prèvia al mateix Museu Arqueològic a través del correu electrònic comunicaciomuseus@ajbanyoles.org o bé al telèfon 972 57 23 61.

Fitxa artística

Res a veure

Una proposta d’Irena Visa

Amb la col·laboració de Roser Masgrau, Miquel Cuenca, Pere Castanyer, Andrea Ferrer, Quim Tremoleda, Josep Grabuleda, Lluís Figueras, Mireia Llorens, Clara Bayarri, Josep Amagat, Ferran Millán, Julià Maroto, Narcís Soler, Josep Tarrús, Anna Serrano, Irene Tohà, Xavier Nieto i Antoni Palomo.

Disseny gràfic: Enserio

Mescla d’àudio: Panxii Badii

Organitza Museu Arqueològic de Banyoles

Amb el suport de Diputació de Girona, Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura.