El divendres 5 de juliol, a les 11 h de matí, es va presentar en públic al Museu Arqueològic Comarcal de Banyoles (MACB) un crani d’Homo sapiens de la cova de Mollet-III (Serinyà). Aquest crani va ser descobert l’any 1972 per J. M. Corominas, antic director del MACB, a l’esmentada cavitat i acaba de ser publicat en la revista Journal of Human Evolution: Soler,J./Soler,N./Agustí,B./Bolus,M. (2013)- The Gravettian calvaria from Mollet III cave (Serinyà, Northeastern Iberian Peninsula). En la presentació es va comptar amb la presència del Sr. Ferran Mascarell, Conseller de Cultura de la Generalitat de Catalunya, del Sr. Jordi Xargay, president del Consell Comarcal del Pla de l’Estany i del Sr. Miquel Noguer, alcalde de Banyoles, que prèviament havien visitat la cova de Mollet-III al Parc de les Coves Prehistòriques de Serinyà. Els arqueòlegs Joaquim Soler i Bibiana Agustí, coautors de l’article i de l’estudi, varen explicar la importància de la troballa als periodistes i públic presents.

Malgrat que es va trobar l’any 1972 i des d’aleshores s’havia estat als magatzems del MACB, l’estudi d’aquest crani no va començar fins al 2010, perquè sempre s’havia pensat que es tractava d’un individu molt més recent, dels nivells neolítics de la mateixa cova. Però després que se’l va poder datar pel mètode del C-14 AMS (accelerator mass spectrometry) a la Universitat de Groningen (Holanda), tot va canviar. La data obtinguda (22.320+/-90 BP) el situava al paleolític superior, cultura Gravetiana i, per tant, el fòssil havia de pertànyer a un Homo sapiens, com nosaltres, però dels primers que varen arribar a l’occident d’Europa. Sabem que es tractava d’una dona adulta, d’uns 40 anys, una edat molt avançada per a la seva època.

Al seu voltant es varen recuperar també  diverses peces d’ornament corporal: 10 dents de cérvol perforades, 12 mol·luscs dentàliums, dos cargols de mar (Phalium sp i Nucella lapillus) i dues petxines (Glycimeris sp i Acanthocardia) també perforats, que podrien ser l’acompanyament funerari del cadàver. Si fos així, estaríem parlant d’una de les primeres tombes dels Homo sapiens descobertes a la Península Ibèrica i a Europa.

Es poden veure més imatges de la descoberta i l’article complet sobre el crani al web del Parc de les Coves.