En el fons monetari del Museu Arqueològic Comarcal de Banyoles (MACB) hi destaca una col·lecció de monedes romanes, de gran importància històrica i numismàtica: el tresoret de denaris de Fuente de Cantos, un poble de Badajoz. No cal dir que gairebé tots els materials arqueològics del MACB són de procedència comarcal, però hi ha algunes rares excepcions i aquesta n'és una.

Aquest tresoret de 390 denaris romans de plata va ser trobat al voltant de l'any 1955 per un pastor en un barranc proper al poble esmentat, dins d'una massa de teixit, que devia de ser les restes de la bossa que les contenia. A Banyoles varen arribar 380 monedes, comprades pel Sr. Jaume Butinyà i Granés l'any 1962,  mentre que altres 10 monedes no pogueren ser comprades. Una part d'aquesta col.lecció s'exposa al monetari d'aquest museu.

El seu estat de conservació és  variat, n´hi de perfectes i d'altres de trossejades. S'han pogut estudiar un total de 387 denaris d'aquest tresoret, amb peces que foren encunyades totes a Roma entre els anys 157-45 aC. D'aquestes monedes estudiades n'hi ha 109 que es daten entre 157 i 96 aC; 175 entre 92-74 aC;i 103 entre 71-45 aC.

El fet que es tracti d'encunyacions fetes a Roma i no a Hispània  ens confirma que aquests denaris degueren de servir per a pagar els legionaris que participaven en les campanyes d'Hispània durant les guerres civils romanes del segle I, les de Sila contra Sertori (81-79 aC) i les de Cèsar contra Pompeu (49-45 aC). La data d'encunyació de les darreres monedes (45 aC) sembla indicar-nos que aquest tresoret es devia amagar poc abans o després de la batalla de Munda (març del 45 aC).

Imatges relacionades