“L’estany de Banyoles és artificial” és una de les sis històries que serviran de fil conductor de l’exposició “Aigües sorgents” que presenta el Museu Darder. Espai d’interpretació de l’Estany en col·laboració amb el Consorci de l’Estany.

El Museu Darder. Espai d’Interpretació de l’Estany i el Consorci de l’Estany presenten l’exposició conjunta “Aigües Sorgents” que té com a objectiu donar a conèixer els brolladors, estanyols, llacunes i estanys que caracteritzen la zona lacustre de Banyoles explicant-ne el seu origen i les seves característiques i singularitat, sense deixar de banda la seva relació amb l’home.

La zona lacustre de Banyoles està formada per l’estany, el més gran de Catalunya (amb una superfície de 112 ha d’aigua lliure), i un conjunt d’estanyols i llacunes temporànies que constitueixen el sistema càrstic més important de l’estat espanyol. Les aigües que conformen aquesta zona son, majoritàriament, d’origen subterrani i s’infiltren a traves de terrenys calcaris de la zona muntanyosa de l’Alta Garrotxa. Aquestes aigües que ascendeixen a la superfície dissolvent les capes de guixos i calcàries, provoquen enfonsaments del terreny i formen diferents llacunes d’aigües permanents o temporals. Aquesta àrea està constituïda per tres sectors clarament diferenciats: el Pla de Banyoles, el Pla de Martís-Usall i la Vall de Campmajor.

La finalitat de l’exposició és explicar aquest fenomen hidrogeològic de manera amena i entenedora. Es pretén plantejar i donar resposta a un conjunt de preguntes al voltant d’aquests fenòmens lacustres del sistema càrstic més important del país. Com per exemple: quants n’hi ha?, quins tipus hi ha?, on es localitzen?, com s’han format?, d’on prové l’aigua?, per què tenen diferents formes i colors?, quines curiositats i llegendes hi estan relacionades?, com han canviat al llarg del temps? i moltes altres qüestions.

L’exposició tindrà un primer àmbit on es jugarà amb les mentides i veritats al voltant de l’estany i alguns estanyols. Tot i que al voltant d’aquests espais tradicionalment han existit moltes llegendes, supersticions i històries, per l’exposició s’han creat i desenvolupat sis noves mentides, totes elles amb  un punt de vista irònic i divertit: “L’estany de Banyoles és artificial”, “Els americans perforen l’estanyol nou”, “L’estanyol d’Espolla no existeix”, “Elvis Presley i Marisol a l’estanyol de la Cendra”, “A qui pertany l’estanyol de les Tres Creus?” i “L’estanyol de Can Ordis és innocent”. Els visitants s’aproparan a les mentides a través d’un audiovisual, en el que han participat diversos actors de la ciutat. Paral·lelament un altre audiovisual oferirà l’explicació científica d’aquests sis espais de la comarca.

En un segon àmbit una instal.lació-projecció situarà, sobre un mapa de la comarca del Pla de l’Estany, els estanyols, sorgències i bullidors que formen part del sistema càrstic. En una gran pantalla, connectada a una web, el visitant podrà consultar i ampliar informació de cada un d’aquests elements a través d’una fitxa on s’especificaran el municipi on es localitza, el tipus d’element, el tipus de propietat, les dimensions i altres dades d’interès. Posteriorment aquesta web s’incorporarà a la futura web dels Museus de Banyoles.
El tercer àmbit amb una museografia més tradicional, presentarà un recull d’anècdotes, notícies, llegendes i curiositats sobre l’estany i els estanyols.

Aquesta exposició és fruit del treball de recerca que Miquel Campos i Joan Anton Abellan, que també ha col·laborat en el projecte, van dur a terme de cares a l’edició d’un catàleg d’estanys, estanyols, llacunes i brolladors que el Consell Comarcal del Pla de l’Estany va editar el novembre del 2008 com a suplement del número 60 de la revista “El Pla de l’Estany”.
L’exposició es podrà veure al Museu Darder. Espai d’Interpretació de l’Estany del 8 d’octubre al 8 de novembre. A partir d’aquest moment te prevista la seva itinerància a pels municipis de la comarca que integra el sistema càrstic i per aquells indrets que en vulguin saber més.