L’olivina és un mineral cristal·lí del grup dels silicats que sol trobar-se en roques magmàtiques; és a dir, les associades a volcans. També se n’ha trobat en meteorits. El nom li ve del seu color verdós. Algunes varietats de cristalls d’olivina tenen interès en la joieria.
No és el cas d’aquest exemplar del Museu Darder, els cristalls del qual són petits i tenen associats alguns cristalls foscos d’un altre mineral que es diu espinela cròmica, un fet que és habitual. Aquesta olivina està incrustada en una bomba volcànica, i té una longitud màxima de 12,20 cm. Aquestes mides són prou importants per a un exemplar d’aquestes característiques. Això, afegit a la brillantor dels cristalls i la forma arrodonida del bloc, fa que es tracti d’un exemplar destacable, i el més gran dels nou, de diferents procedències, que es conserven al Museu Darder.
Les olivines amb els millors cristalls són les que es poden trobar a la petita illa de Zabargad, al Mar Roig. Tot i això, hi ha molts altres indrets del món on es troben olivines. Les illes Canàries tenen els millors jaciments de l’Estat espanyol. Tot i la importància volcànica de la zona de la Garrotxa, la Vall del Llèmena té interessants restes volcàniques. Llorà, Sant Martí de Llèmena i Canet d’Adri, d’on prové l’exemplar que il·lustra aquesta pàgina, tenen els jaciments més importants d’olivina de la província. L’exemplar del Museu Darder va ser recollit per la banyolina Carme Fusellas Boada, encara que desconeixem en quin moment es va donar al museu. Sabem que va ser abans de 1989, data en què es va registrar i escriure la primera fitxa de l’olivina. Per sort, una targeta amb el nom de la donant i la localització ens permet tenir un mínim de dades sobre l’origen d’aquest mineral.
Dels poc més de 1.100 minerals que conserva el Museu Darder, només 37 es poden veure actualment a l’exposició permanent, essent la majoria de mida petita, ja que omplen dues caixes de minerals escolars. Aquesta olivina és un dels escassos minerals de mida mitjana que es poden veure a l’Espai Darder, al soterrani del museu.

Conservadora del Museu Darder. Espai d’Interpretació de l’Estany
e-mail: museudarder@ajbanyoles.org