El rèptils tenen una prou bona representació en les col·leccions del Museu Darder, especialment per la presència d’exemplars de mides grans. De serps, hi ha força pells obertes, però també exemplars dissecats, com el que hem triat. Com la majoria de peces d’aquest grup procedents de la Col·lecció Darder, aquesta serp porta un vernís protector que amb el pas dels anys s’ha enfosquit, donant un color marró fosc que uniformitza en certa manera l’aspecte de totes les peces. Aquest vernís també amaga el color natural de la pell, que de totes maneres és difícil de conservar a diferència de, per exemple, els ocells dissecats.
L’exemplar està posat sobre un suport de fusta, amb el cos ondulat, com si es desplacés. El que fa destacar aquesta serp de la resta és que té el cap força aixecat, amb la boca oberta i mostrant la llengua i quatre llargs ullals, per on s’inocularia el verí.
A la part posterior de la base hi porta unes etiquetes amb el nom científic i la procedència (Brasil), així com el preu, que era de 60 pessetes. En tot cas, la identificació s’hauria de confirmar, però és molt probable que es tracti d’aquesta espècie. Tot i que pot arribar a fer fins a 160 cm, l’exemplar del Museu Darder mesura 140 cm, una mida considerable si tenim present que actualment se solen observar individus més petits.
No tenim altra informació sobre aquest exemplar que la poca que ens donen les etiquetes. En tot cas, trobem a la revista “El Naturalista”, editada per Francesc Darder, un catàleg del material que tenia a la venda a la seva botiga de Barcelona on cita, entre les ofertes de serps dissecades, serps del gènere Bothrops, a un preu d’entre 80 i 150 pessetes. Apareix a la revista de 5 de juliol de 1886. En ser aquests preus superiors al de la peça que es conserva, pot fer pensar o bé que es tracta d’un exemplar més antic a aquests o bé que posteriorment es va rebaixar el preu.
La serp jararacà pertany a la família dels escurçons (Viperidae). Habita al sud de Brasil, nord-est de Paraguay i nord d’Argentina i no està protegida. S’alimenta d’ocells i petits mamífers. És una espècie verinosa, i pot arribar a provocar la mort de les persones. D’altra banda, el seu verí pot tenir usos medicinals relacionats amb la hipertensió i ha servit de base per a la creació de medicaments.
En la fotografia veiem l’exemplar del museu i un detall del cap. Es troba exposat dins el Magatzem visible, a la part central d’un grup de serps, a la paret.

Georgina Gratacós i Teixidor

Conservadora del Museu Darder. Espai d’Interpretació de l’Estany