El pop de vels és un cefalòpode que viu a tot el Mediterrani i a l’Atlàntic, tot i que es considera un animal molt difícil de veure. És una espècie pelàgica, que nada en aigües lliures a alta mar. Es pot localitzar a prop de la superfície i fins als 100 m de profunditat. Les membranes que cobreixen els seus quatre primers braços formen una mena de paracaigudes que assegura la seva flotabilitat, i l’ajuda a mantenir-se suspès a l’aigua. Com a mecanismes de defensa es pot desfer dels vels i part dels braços per tal de distreure els depredadors. Una altra curiositat és que pot arrancar tentacles urticants d’algunes meduses per incorporar-los a un dels seus braços. Cal destacar que la femella d’aquesta espècie és cent vegades més gran que el mascle, que no arriba als 2 cm de llargada, essent un dels casos de dimorfisme sexual més accentuats del món animal.

Al Museu Darder conservem un exemplar de pop de vels, que va ingressar l’any 1980, quan va ser pescat a la cala La Pelosa (Roses). Aquest individu, que no s’havia aconseguit identificar, es va guardar en un pot de vidre amb formol. El donant, Xavier Berta, ens va cedir fotografies de la captura, on es pot apreciar la coloració de l’espècie, que li serveix per evitar els contrallums i difuminar la seva silueta. El dors és de color entre rosa ataronjat i violeta fosc, i la part ventral és més clara, entre blanca i groga, amb reflexes daurats. La conservació d’animals en líquid, sigui formol o alcohol, implica la pèrdua de la coloració original, fet que en complica la classificació. Per això, el fet de tenir-ne fotografies ens ha permès, gràcies a nova documentació, d’identificar aquest pop l’any 2006, vint-i-cinc anys després del seu ingrés al Museu. Per la mida es pot afirmar que és una femella, que ha perdut part dels braços i del vel. A les imatges es veu l’exemplar amb l’aspecte que tenia quan es va pescar i l’actual.

Carles Feo Quer
Tècnic documentalista del MDHN