Una de les papallones exòtiques més conegudes és la monarca (Danaus plexippus), que realitza llargues migracions de molts quilòmetres i en grups de milions d’exemplars. És una papallona de la família de les Danàides, amb unes mides, de punta a punta de les ales anteriors, d’entre 7,5 i 10 cm. És de color taronja i negre, amb taquetes blanques als marges de les ales. Els mascles i les femelles són similars.
A la primavera inicia la seva migració des del centre i el sud d’Amèrica cap al nord. Després de travessar Amèrica, arriba al Canadà, on s’està fins la tardor, quan torna a llocs més calents. En tractar-se d’una papallona diürna, reposa del viatge a les nits, dormint en arbres. Els darrers anys, amb les migracions s’ha estès a Indonèsia, Australàsia i les Illes Canàries, arribant fins i tot als països mediterranis.
La migració de la papallona monarca ha estat molt estudiada, en ser un atractiu pels investigadors. L’exemplar que il·lustra aquest escrit pertany a la Col·lecció J. M. Massip d’insectes exòtics, que va ser donada al Museu pel naturalista banyolí als anys 1970. la col·lecció està formada per 105 exemplars, dels quals 74 són papallones.
Però no és aquest l’únic individu de l’espècie que es troba al fons del Museu. N’hi ha dos més, aquests no exposats, pertanyents a la Col·lecció García-Tenorio, donada l’any 2000 i formada per 1081 exemplars de papallones. Aquesta col·lecció no es troba exposada.

Georgina Gratacós i Teixidor
Conservadora del MDHN