Aquest mes hem triat, en lloc d’una peça concreta, tota una col·lecció, concretament l’última adquisició del Museu. Es tracta d’una col·lecció de lepidòpters (papallones), que ens va oferir fa dos mesos una senyora de Cornellà de Llobregat que coneixia el Museu Darder de fa molts anys. Va considerar que aquest era un bon lloc per a dipositar-hi la col·lecció que el seu fill, Fernando Garcia-Tenorio Copero, mort prematurament al 46 anys, havia recollit des dels 11 anys d’edat.
Després de veure unes fotografies d’aquestes papallones, vam anar a recollir-les, a mitjans de maig, a Cornellà de Llobregat, entregant a la senyora Copero un document de donació.
La col·lecció està formada per un miler d’exemplars guardats en setanta-set caixes entomològiques (especials per a guardar-hi insectes). D’aquests, uns 350 són espècies autòctones de Catalunya i la resta exòtiques (d’arreu del món). La majoria són espècies diurnes, tot i que n’hi ha alguna que acostuma a ser activa de nits. El més atractiu de la col·lecció és la bellesa de la majoria dels exemplars. En la fotografia es pot veure una de les caixes.
Els insectes en general són les peces més delicades que hi pot haver en un museu. Necessiten un control periòdic per a comprobar que no presenten infeccions per part d’insectes vius (normalment escarabats), les larves dels quals poden acabar amb col·leccions senceres. Alhora, l’exposició de papallones també és delicada, ja que l’excés de llum pot afectar-les, descolorint-les. Per això, de moment aquestes peces no s’exposaran fins poder-ne assegurar la conservació. Primer de tot, però, caldrà revisar-les, tant pel que fa al seu estat com pel que fa a la classificació, numerar-les i realitzar les fitxes individuals i fotografies de cadascuna.

Georgina Gratacós i Teixidor
Conservadora del MDHN