La botànica és una ciència que, encara que no es pot veure a l’exposició permanent del Museu Darder, sí té una important representació al seu fons. Les 3.000 plantes que formen el total d’aquest estan agrupades en diversos herbaris, alguns dels quals han estat realitzats per investigadors i estan formats per plantes de la nostra comarca, sobretot de les seves zones humides més importants, l’estany de Banyoles i el Clot d’Espolla. Aquestes plantes van ser recollides a finals de la dècada de 1980. Els herbaris, en general, a part d’ocupar molt poc espai, permeten realitzar estudis sobre vegetació o plantes anys més tard de la seva recol·lecció, sempre que aquesta hagi estat acurada i es realitzi una conservació preventiva adient.
Tot i l’elevat interès d’aquest herbaris més científics, al Museu Darder se’n tenen d’altres que destaquen per la seva antiguitat i per la cura que van tenir els que els van recopilar. Avui n’hem triat un de la col·lecció del Col·legi del Collell. No és el més antic (n’hi ha d’altres datats el 1920), però sí l’únic que està enquadernat. Format per només 30 plantes, porta el títol “Ave Maria. Herbario. Plantas recolectadas en el verano de 1953”. Desconeixem si qui va recol·lectar les plantes era professor o alumne del Col·legi, perquè el seu nom no apareix enlloc, però sí sabem que va tenir molta cura tant en l’assecat de les plantes (conserven els colors) com a l’hora d’enganxar-les al paper mitjançant fines tires de paper discretament col·locades en punts estratègics.
La majoria són plantes aromàtiques, així que hem triat una menta per acompanyar aquestes ratlles.

Georgina Gratacós i Teixidor
Conservadora del MDHN