En aquesta ocasió, la peça triada pretén ser un humil homenatge per part del Museu Darder a un antic col·laborador d’aquest, Jaume Gratacós, qui va morir recentment i que va ser qui va gestionar la preparació i va estudiar la particularitat d’aquest exemplar de vedells bessons. Segons el mateix Sr. Gratacós ens va explicar fa temps, a part de facilitar-nos la informació escrita del cas, aquests vedells van néixer en una granja de Riudellots de la Creu, propietat del Sr. Patricio Bahí Vila. Aleshores, Jaume Gratacós es trobava estudiant segon de veterinària a la Facultat de Saragossa, i va coincidir que es trobava a Banyoles quan la granja va tenir problemes amb el part d’una de les seves vaques. Es va haver de sacrificar la vaca, que anava de part deu dies abans del termini del seu primer embaràs, en no poder donar a llum aquests bessons, que estaven units per la pelvis i que tenien en total set potes i dues cues. Es tractava d’un cas poc habitual que va acabar també amb la mort dels siamesos, que no eren viables, i que va interessar el jove estudiant de veterinària. Havent-hi un museu d’història natural a Banyoles, és normal que decidissin naturalitzar l’exemplar, feina de la qual es va fer càrrec Josep Cruells. Així, el 15 de maig de 1943 es passa a recollir l’animal, amb un cost de 80 pts, i el 28 de juny es paguen a Josep Cruells 675 pts per la naturalització dels vedells i un rapinyaire. D’altra banda, Jaume Gratacós escriu un informe sobre aquest exemplar on s’expliquen de forma molt completa tots els detalls anatòmics (vísceres i ossos) que el caracteritzen i tramita la conservació d’alguns dels seus ossos (cadera, columnes vertebrals i fèmurs) a la Facultat de Veterinària de Saragossa, on esperem continuïn avui dia.
D’aquesta manera, els vedells siamesos, que en realitat són dues femelles, es converteixen, segons les nostres referències, en el primer exemplar teratològic exposat al Museu Darder. Semblaria que aquest tema no hauria atret mai Francesc Darder, ja que no tenim cap exemplar teratològic a la seva col·lecció ni hem trobat cap referència a les deformacions congènites i el seu estudi en els abundants textos veterinaris que publicava.
Actualment es continua exposant l’exemplar a la vitrina del Gabinet de Curiositats de l’Espai Darder, el lloc més adequat per a un cas d’aquells que sovint es qualifica de “caprici de la natura”.

Georgina Gratacós i Teixidor
Conservadora del Museu Darder. Espai d’Interpretació de l’Estany