Francesc Darder, a més de ser veterinari i taxidermista, regentava una botiga, el Museo Darder, de Barcelona, on venia material per a proveir les escoles de material d’estudi d’anatomia humana i zoologia. A l’actual Museu Darder de Banyoles s’exposen diferents peces d’aquesta mena. A la Sala Darder en destaca una, una figura humana d’1,40 m d’alçada, realitzada en guix i en la que s’observa bàsicament la musculatura i les principals venes. Segons el catàleg de Francesc Darder, “Esta preparación es la más económica y mejor dispuesta que se conoce, primorosamente colorida y exenta de los graves inconvenientes que ofrecen todas las demás conocidas por su fragilidad y fácil deterioro.” La peça té parts mòbils per a facilitar l’estudi anatòmic: massa encefàlica, vísceres i braços. Originalment anava col·locada sobre una base de fusta amb rodes “para facilitar su traslado de un punto a otro”. El preu de l’home anatòmic era, a l’època, de 600 pta., molt elevat si el comparem amb la resta de peces del catàleg, que no solen superar el límit de les 100 pta.

Podeu veure imatges 3D d’aquest objecte aquí.

Georgina Gratacós i Teixidor
Conservadora del MDHN