Els vasos ceràmics del món ibèric i romà porten sovint decoracions pintades o en relleu d’animals diversos. Quan aquests animals (conills, senglars, ocells) poden ser els propis de cada zona (Grècia, Itàlia, Hispania)  aleshores les figures solen ser força fidedignes. En canvi, quan es tracta d’animals (lleons, girafes, micos)  que es troben en zones frontereres el món grec o romà (Àsia, Àfrica) les figures acostumen a ser una mica maldestres, segurament perquè l’artista no els coneixia directament.

Aquestes figures d’animals sobre vasos ceràmics època grecoromana (S. VI aC- V dC) formen part a vegades d’escenes mitològiques o bé tenir un valor purament decoratiu. Sigui com sigui les trobem en les ceràmiques gregues dels s. VI-III aC  (figures negres, figures roges i vernís negre), ja sigui fetes a la Grècia continental o bé a les colònies, com, per exemple, tot el sud d’Itàlia i Sicíla, la Magna Grècia durant el període de la República Romana abans de la II Guerra Púnica que acaba el 202 aC i amb ella la presència grega a la península italiana, perquè s’havien aliat amb els cartaginesos.

A la ciutat grega i romana d’Empúries tenim nombroses figuracions animalístiques tant sobre ceràmica com sobre mosaics, pintures murals, escultures, joies i objectes de metall d’entre els segles VI aC- IV dC, que són motiu d’una exposició temporal que es podrà veure a la sala annexa (Can Paulí) del  Museu Arqueològic Comarcal de Banyoles fins a l’11 de novembre de 2012.

A les sales d’aquest museu també hi podeu veure alguns vasos ceràmics d’època grega o romana amb decoracions d’animals, com ara una copa grega de vernís negre (taller de Calena, sud d’Itàlia, s.-III aC) del Mas Castell de Porqueres, que du una figura de conill en relleu a la seva part interna o una copa romana de ceràmica de vernís vermell (sigil·lada sudgàl·lica romana, s.I dC), que procedeix del mateix jaciment anterior. Més curiosa és una teula (segle I dC) dels forns romans d’Ermedàs (Cornellà del Terri) que du impresa una petjada d’un gos. Segurament aquest animals va trepitjar la teula quan estava estesa secant-se, encara tova, abans de la seva cocció.