La vil·la medieval de Banyoles

El Barri Vell

El barri vell de Banyoles, amb elements arquitectònics que van des del segle IX al XVIII, era una de les assignatures pendents de la ciutat. Durant els darrers temps, l’Ajuntament de Banyoles hi ha esmerçat seriosos esforços per convertir-lo en una peça clau del patrimoni històric de la comarca. La remodelació d’alguns dels espais principals, com el carrer Nou, amb cases romàniques; les places del Monestir, amb el claustre neoclàssic visitable; del Teatre i de la Font, amb cases medievals i el palau gòtic de la Pia Almoina; i la mateixa plaça Major, amb cases medievals i modernes sobre les arcades gòtiques del segle XIII, han servit per fer visible l’important passat medieval de Banyoles.

De tots maneres, potser l’obra que més ha impactat d’entre les darreres, ha estat la neteja de l’espai del davant de l’únic tram de muralla conservat de la vila medieval. Gràcies a aquesta intervenció, molta gent, tant de la mateixa ciutat com de fora, ha descobert que Banyoles tenia una muralla força important, bastida entre els segles XIII-XV, però completament invisible fins fa ben poc temps.

D'abril a desembre s'organitzen diverses visites guiades gratuïtes pel casc antic de Banyoles. Consulteu aquesta mateixa web.

comarca medieval

A més d’aquests parcs i jaciments arqueològics, el Pla de l’Estany posseeix múltiples punts d’interès d’època medieval i moderna, a més de la mateixa ciutat de Banyoles. Aquí caldria esmentar els nuclis medievals-moderns de Camós, Corts, Esponellà, Fontcoberta, Pujals dels Cavallers, Serinyà, entre molts altres, que són dignes de ser visitats detingudament. No hi manquen tampoc a la comarca castells medievals visitables, com el de Ravós de Terri, amb les pintures romàniques de l’església de St. Cugat, o el d’Esponellà, que s’ha netejat i senyalitzat per a la seva visita darrerament; temples romànics ben conservats com el de St. Julià de Corts, encara amb la porta ferrada original; i ponts romànics com el de St. Andreu del Terri o el de St. Miquel de Campmajor.